Beskrivning
Sista ångtåget på gamla Haparandabanan (bestnr TAM36)
LuleåHaparanda 40 mil torde väl ha varit längsta ångtågsresa 2010. Att det varit få ångtågsresor i Norrland senaste åren märktes tydligt när biljetterna såldes ut över en månad innan resan genomfördes. Över 500 resenärer hade tagit chansen och åka ångtåg på gamla Haparandabanan innan den läggs ned och ersätts av ny sträckning. Det var Bergslagernas järnvägssällskap (BJs) tillsammans med Malmbanans vänner (MBV) som körde den bejublade resan. Teknikarv tillsammans med Eisenbahn-Romantik var på plats och filmade.
Trailer till filmen: http://www.youtube.com/watch?v=xcG48OBDxvk
Filmsnuttar från resan:
http://www.youtube.com/watch?v=klzCehNlZxk
http://www.youtube.com/watch?v=MNBDifTYK8U
En film från den bejublade ångtågskörningen på gamla Hararandabanan sommaren 2010, från Luleå till Haparanda och åter. 40 mil med dubbla B-loken 1037 och 1085 samt 15 vagnar från Bergslagernas Järnvägssällskap och Malmbanans Vänner.
Drygt 500 personer åkte med sista ångtåget på Haparandabanan i juli 2010. Ännu fler åskådare tittade på tåget vid stationerna. Bergslagernas järnvägssällskap, BJs, tillsammans med Malmbanans vänner, MBV, arrangerade sista ångtåget eftersom gamla Haparandabanan via Karungi ska läggas ned och ersättas av en ny elektrifierad järnväg mellan Kalix och Haparanda. Dragkraft var de bägge B-loken 1037 och 1085. Allmänheten fyllde merparten av tåget, men i en vagn åkte resande från Svenska järnvägsklubben, SJK.
Två år efter att ångloket B nr 1037 togs ut från ett beredskapsförråd i Sandträsk på Malmbanan var det nu upprustat och tillfälligt tillbaka i Norrland för en längre ångtågsresa.
Vi har filmat resan med flera fotografer både på tåget och vid sidan av linjen för att ge er så många scener som möjligt av ångtåget på en linje som snart inte finns kvar. Filmen följer resan från Karlsvikshyttan, via Boden, Morjärv och Karungi till Haparanda. Sen följer vi resan samma väg tillbaka till Boden. Vi har varit på plats vid de stationerna i Karlsvikshyttan, Boden, Niemisel, Morjärv, Vitvattnet, Lappträsk, Bodträsk, Karungi och Haparanda, samt vid olika platser längs linjen. Vi har haft två fotografer på tåget och tre fotografer vid sidan av spåret. Filmningarna är gjorda i samarbete med filmteamet från Südwest Fernsehen/Eisenbahn-Romantik, Tyskland.
Den 115 min långa filmen är indelad i 20 kapitel för att man ska kunna välja önskat avsnitt de gånger man vill se en kortare bit.
Inledning
Presentation av Morrgan
Avgång från Karlsvik på morgonen
Parallellkörning längs väg 97
Tågmöte i Boden
Uppehåll i Niemisel
Bjuråbacken
Slut på ånga efter Avafors
Uppehåll i Morjärv
Passage av Bodträsk
Ankomst Haparanda
Växling ut på bron
Avgång från Haparanda
Tåget passerar Karungi
Lappträsk i regn
Morjärv på återresan
Småsel och Hatabacken
Uppehåll i Niemisel
Boden och avslutning
Eftertexter
Filmen är textad både på svenska och engelska. En perfekt present för din järnvägsintresserade vän eller släkting i utlandet. Skivan är spelbar i datorer hela världen, för stationära spelare behövs en DVD-spelare som klarar PAL-skivor, dvs främst i Europa.
Reportage från resan finns i TÅG 8-9/2010, Allt om Hobby 6/2010 och Modelljärnvägsmagasinet nr 5/2010 för er som vill läsa mer om resan.
Filmdata Sista ångtåget på gamla Haparandabanan - TAM36
--------------------------------------------------------------------------------
Längd 115 min huvudfilm
Typ Pressad DVD-9
Format 16:9
Ursprungligt material Högupplöst video HDV 1080/50i
Redigering Digitalt
Ljudspår Valbart ljudspår med eller utan speaker
Textning Valbar textning i svenska eller engelska
Extramaterial Karta på omslagets insida över den linjesträckning som resan gick.
Meny för val av avsnitt
Trailer till olika filmer